Veškerá sdělení vůči spotřebiteli musí podnikatel učinit jasně a srozumitelně v jazyce, ve kterém se uzavírá smlouva, tak praví § 1811, odst. 1 občanského zákoníku. Aby jakékoli sdělení ovšem mohlo být pro spotřebitele jasné a srozumitelné, musí se nejdřív ke spotřebiteli vůbec dostat, tj. musí být spotřebiteli přístupné. Sdělení musí být spotřebiteli doručeno, nestačí oznámení, kde si spotřebitel může sdělené informace vyzvednout. Sdělení může být obsaženo na papíře nebo na jiném trvalém nosiči dat, což může zahrnovat rovněž zaslání elektronickou poštou, avšak nikoli informací ve formě odkazu na internetové stránky, jejichž obsah může podnikatel bez vědomí spotřebitele libovolně měnit.*
Komu musí být sdělení jasné a srozumitelné? Sdělení informací podnikatelem musí být jasné a srozumitelné spotřebiteli běžného rozumu, který je běžně informovaný, přiměřeně pozorný a obezřetný. Takový spotřebitel nemusí disponovat odbornými znalostmi, nicméně je schopen bez komplikovaných výkladových pomůcek seznat práva a povinnosti, které pro něho z poskytnutých sdělení vyplývají, pochopit jejich smysl, jakož i důsledky, které pro něj vyplývají**.
Jak má vypadat jasné a srozumitelné sdělení? Sdělení musí být především čitelné tak, aby byl seznatelný jeho obsah. Nesmí být psáno příliš drobným písmem, které je čitelné pouze s použitím optických zvětšovacích prostředků. Obsah nesmí být prezentován matoucím způsobem: důležitá sdělení se nesmějí nacházet v okrajových částech dokumentu, nesmí být schovaná v částech, kam systematicky nepatří, text nesmí obsahovat skryté odkazy na podmínky mimo vlastní text sdělení.***
Jak má být jasné a srozumitelné sdělení formulováno? Sdělení spotřebiteli musí být učiněno v jednom jazyce, který je shodný s jazykem, ve kterém se uzavírá smlouva; sdělení a smlouva tudíž nemohou být sepsány v různých jazycích. Sdělení musí být v jazyce, ve kterém je činěno, jasné a srozumitelné gramaticky i pravopisně. Sdělení musí být srozumitelné z hlediska elementární logiky, a to jednak z hlediska souvislosti s jiným informacemi obsaženým v daném sdělení, tak i z hlediska ekonomických důsledků, jež pro spotřebitele z daného sdělení vyplývají.****
Jak má být jasné a srozumitelné sdělení přizpůsobeno kontextu? Jasnost a srozumitelnost sdělení musí podnikatel přizpůsobit vnějším okolnostem i specifickým potřebám zvláště zranitelných spotřebitelů do té míry, do jaké je může rozumně předvídat, aniž by to vedlo k různé míře ochraně spotřebitele. Vnější okolností může být intenzita světla v místě, kde se spotřebitel se sdělením seznamuje, činí-li tak v provozovně podnikatele. Zvláště zranitelní spotřebitelé mohou být například osoby s duševním nebo tělesným postižením, s psychickou labilitou, s nízkým či vysokým věkem, a související větší mírou důvěřivosti.
A co když jsou použity obrázky? V případě prodeje výrobků, při jejichž označení byly použity symboly (piktogramy), je prodávající podnikatel povinen na požádání vysvětlit nebo vhodně zpřístupnit spotřebiteli jejich význam. Piktogramy musí být srozumitelné, čitelné a úplné. V podobě piktogramů mohou být ovšem poskytnuty pouze informace o vlastnostech prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, o způsobu použití a údržby nebo o nebezpečí či rizicích prodávaných výrobků či poskytovaných služeb. Tyto informace mohou být vedle piktogramů obsaženy rovněž v přiloženém písemném návodu a musí být, jak jinak, srozumitelné.*****
Je to všechno jasné a srozumitelné?