Evropský výbor pro kontrolu kvality regulace (Regulatory Scrutiny Board)* nevznikl na zelené louce. Navazuje na činnost výboru pro posouzení potřebnosti a dopadů (Impact Assessment Board), který byl zřízen v roce 2006 a téměř deset let dbal nad dodržováním kvalitativních standardů pro posuzování dopadů návrhů evropské legislativy připravovaných Evropskou komisí. Nový výbor vznikl v reakci na nová pravidla pro lepší regulaci (Better Regulation**), která v roce 2016 přijala Evropská komise.
Nezávislost a transparentnost. Nově ustavený výbor pro kontrolu kvality regulace je na Evropské komisi nezávislý, což je považováno za hlavní výhodu. Sestává z předsedy a šesti členů, kteří jsou jmenováni Evropskou komisí. Předseda a tři členové jsou zaměstnanci Komise, tři zbývající členové nejsou s Evropskou komisí spojeni. Výbor připravuje své posudky nezávisle, aniž by přijímal instrukce z Komise či jiných institucí, agentur a podobně. Pokud jde o transparentnost, výbor zveřejňuje svá stanoviska na internetu ve stejnou dobu, kdy Evropská komise zveřejňuje návrh předpisu a posouzení jeho potřebnosti a dopadu.
Co evropský výbor pro kontrolu kvality regulace dělá? Ambicí nového výboru je posílit již nyní prováděnou kvalitu kontroly plánovaných posouzení potřebnosti a dopadů připravované evropské legislativy dříve, než Evropská komise předloží finální podobu návrhu právního předpisu Evropskému parlamentu a Radě ministrů. Novinkou je rozšíření kompetencí výboru na kontrolu účelnosti (tzv. fitness checks) existujících evropských předpisů. Výbor rovněž zaručuje, že navrhované iniciativy reflektují dostupné poznatky a názory zúčastněných stran dříve, než dojde k politickému rozhodnutí. Pokud se jedná o politické iniciativy s významným hospodářským, sociálním dopadem i dopadem na životní prostředí, vyžaduje se zde kladné stanovisko výboru dříve, než Komise začne o předpisu připomínkové řízení. V případě, že Komise zahájí připomínkové řízení bez pozitivního podpůrného stanoviska výboru, musí veřejně vysvětlit, proč tak činí. Výbor rovněž dbá na ucelenost a předvídatelnost procesu přijímaní unijních právních předpisů v EU, na které nahlíží optiou zásad lepší regulace (Better Regulation).
Jak výbor kontroluje kvalitu návrhů evropských zákonů? Po vypracování pracovní verze návrhu nového evropského předpisu a zprávy o zhodnocení potřebnosti a dopadů navrhovaného předpisu zašle Evropská komise oba dokumenty k posouzení výboru. Ten má na jejich posouzení čtyři týdny, v rámci kterých obvykle zpracuje doplňující otázky a které poté s předkladateli návrhu řeší. Výsledkem jednání je stanovisko výboru k předloženému návrhu a zprávě o zhodnocení potřebnosti a dopadu návrhu. To je buď kladné, nebo záporné. Pokud je stanovisko kladné, jsou k němu často připojeny výhrady a doporučení výboru, které musí Komise před zveřejněním finální verze návrhu právního předpisu zapracovat. Pokud je záporné, návrh musí být ze strany Evropské komise obsahově přepracován a podán k novému přezkumu a posouzení, ke kterému výbor vydává nové stanovisko. Pokud je stanovisko k návrhu Komise negativní, rozhoduje sbor komisařů o tom, zda návrh přesto schválí – a předloží do legislativního procesu Evropskému parlamentu a Radě – nebo zda bude vrácen předkladatelům k přepracování.
Spolupráce s ostatními partnery. Výbor pro kontrolu kvality regulace spolupracuje nejen s jednotlivými rezorty Evropské komise, ale i s dalšími klíčovými partnery v oblasti přijímání právních předpisů EU. Jsou jimi zejména evropští spoluzákonodárci, a to Evropský parlament (přímo volení zástupci lidu) a Rada (vlády členských států EU), které s výborem diskutují kvalitu posuzování potřebnosti a dopadů navrhované legislativy. Pro výbor je při přípravě nové legislativy rovněž důležité získat informace o očekáváních zúčastněných stran, které budou v budoucnu schválené návrhy právních předpisů používat. Nicméně s těmito zúčastněnými stranami výbor nejedná o konkrétních probíhajících posouzeních potřebnosti a dopadů předložených návrhů, ale sdílí s nimi příklady dobré praxe, díky níž lze společně dosáhnout lepší a kvalitnější právní regulace.