spolek pro přístupné a srozumitelné právo

Otevřená formální norma – co to je?

26. 11. 2024   rubrika: Jak vytvářet kvalitní zákony

Co je to otevřená formální norma? Státní správa při své práci operuje s obrovskou sadou různých dat. Jejich obrovský potenciál tkví v zajištění efektivnější kontroly veřejné správy nebo participaci občanů na věcech veřejných. Data, s nimiž stát operuje, mohou být rovněž využita v ekonomické oblasti, zejména v podobě otevírání možností pro vznik nových služeb a produktů.*  Otevřená formální norma data, se kterými pracuje stát, standardizuje. Představuje flexibilní nástroj pro poskytování informací veřejného sektoru. Jde o zajímavý nový nástroj na pomezí práva a IT.

Jak vypadá otevřená formální norma v praxi? Ukažme si otevřenou formální normu na jednoduchém konkrétním příkladu cestování po Česku. Stále více lidí plánuje svoji dovolenou a hledá z různých zdrojů data. Ta však nejsou vždy jednotná. Řešení je jednoduché. Všichni poskytovatelé dat o turistických cílech (např. všechny obce) poskytnou data v jednotné, předem dohodnuté podobě, tedy formou otevřené formální normy. Obce budou jednoduchým a jednotným způsobem poskytovat data různým zpracovatelům, kteří informace o zajímavých turistických cílech dostanou k široké veřejnosti prostřednictvím jimi provozovaných služeb (webových portálů, mobilních aplikací, navigačních systémů v automobilech, atd.).**

Kdo v Česku otevřené formální normy vytváří? Právní předpis, konkrétně pak o § 3a odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. a směrnice (EU) 2019/1024 ze dne 20. června 2019 o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru, o otevřených formálních normách mluví jako o „písemně vydané specifikaci požadavků na zajištění schopnosti různých programových vybavení vzájemně si poskytovat služby a efektivně spolupracovat.“** V reakci na požadavek koordinace tvorby a doporučování otevřených formálních norem (OFN) vytvořilo Ministerstvo vnitra ČR na Portálu otevřených dat (POD) sekci věnovanou OFN a stanovilo podobu jejich přesnou podobu. Jako další krok byl vytvořen návrh čtyř OFN: Turistické cíleSportovištěUdálosti a Aktuality. Do tvorby těchto technických norem se může zapojit libovolný poskytovatel či zpracovatel dat pomocí tzv GitHubu.*** Více informací se dočtete na webu OFN. ****

Lexperanto


* Kmínek, J. - Otevřená data a otevřené formální normy (https://data.gov.cz/%C4%8Dl%C3%A1nky/otev%C5%99en%C3%A9-form%C3%A1ln%C3%AD-normy-01-%C3%BAvod)
** Míšek, J. – Otevřené formální normy: flexibilní nástroj standardizace
*** Viz. https://github.com/datagov-cz/otevrene-formalni-normy
**** Viz. https://data.gov.cz/ofn/


Desatero přístupného a srozumitelného práva

  1. Právo musí být přístupné.
  2. Právo musí být srozumitelné.
  3. Zákony musí být smysluplné a zdůvodněné.

Celé desatero zde.

Anketa Ad absurdum

Narazili jste na nesrozumitelný text zákona či rozhodnutí?

Pošlete nám ho!

Články v rubrikách

Srozumitelným právem proti byrokracii:

• Zatím neexistující evidence malých a středních podniků

• Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů u malých a středních podniků

• Praktické těžkosti při rozkrývání vlastnických struktur

• Chytím tě, až budu chtít aneb boj s netransparentností vlastnických struktur

• Inteligentní, srozumitelné a jednoduché hledání skutečných majitelů

• Právně nejisté hledání skutečných majitelů právnických osob

• Jak právo pomáhá inovacím?

• Jak právo brání inovacím a jak tomu zabránit?

• Posuzování potřebnosti a dopadů evropských zákonů v novém kabátu

• Jak se kontroluje kvalita evropských zákonů

• Délka a efektivita českých insolvencí

• Kvalita justice v ČR a zbytku EU

• Jak je česká justice efektivní ve srovnání se zbytkem EU?

• Srovnávání nezávislosti justice v EU – jak je na tom ČR?

• Evropská unie přestává regulovat, začíná „refitovat“

• Fitness a REFIT aneb recepty na lepší kondici evropských zákonů

• Boj s přebujelou legislativou na britský způsob

Jak vytvářet kvalitní zákony:

• Otevřená formální norma – co to je?

• Chytrá pravidla pro dekádu 2020

• Metoda „pošťouchnutí“ aneb jak správně využít lidskou iracionalitu při tvorbě pravidel

• Chytrá pravidla ve Francii

• Chytrá pravidla v USA

• Hodnocení účinků existujících zákonů před přijetím zákonů nových

• Rovnost či nerovnost příležitostí? Regulovat nebo nechat být?

• Sociálně spravedlivá pravidla v době digitální

• Jak účinně konzultovat návrhy právních předpisů?

• Kdy a jak využít v právu behaviorální studie zkoumající lidské chování?

• Nové trendy v EU: pravidla založená na lidském chování

• Proč máme blbé zákony?

• Vytváření kvalitních právních předpisů - zhodnocení, jak na tom jsme

• Jak předcházet obcházení zákonů?

• Jak zlepšit srozumitelnost zákonů?

• Jak ovlivnit evropské zákony?

• Když reguluje Unie aneb lepší pravidla pro Evropu

• Jak vytvořit pravidla, která lidem rozumí?

• Dobrý zákon v deseti krocích

• Jak psát kvalitní zákony

• Nepsat zákony pro kočku

• Proč nelze přestat vytvářet nové zákony?

• Jak psát zákony, aby se používaly?

• Jak vytvořit pravidla, aby trh fungoval?

• Proč trh nefunguje a je třeba přijmout pravidla?

• Kdy trh nefunguje a je třeba přijmout pravidla?

Chytrá pravidla proti klamavým praktikám:

• Jak se bránit proti zakázaným zneužívajícím klauzulím ve spotřebitelských smlouvách?

• Spotřebitelské smlouvy nesmí být nepřiměřené a zjevně nevyvážené

• Podnikatel informuje spotřebitele jasně a srozumitelně…

• Pohnutky, předsudky a pravidla pro správné rozhodování… ČÁST TŘETÍ – ZKRATKY A ZKRATY V UVAŽOVÁNÍ

• Pohnutky, předsudky a pravidla pro správné rozhodování… ČÁST DRUHÁ – NEPODLOŽENÉ DOMNĚNKY

• Pohnutky, předsudky a pravidla pro správné rozhodování… ČÁST PRVNÍ – POKŘIVENÉ PREFERENCE

• Chytrá pravidla aneb pošťouchnutí místo zákazu

Srozumitelnost práva v prostoru a čase:

• ‚Jako vyvíjet jeden kus bugatti.‘ Legislativa online se opět odkládá, eSbírka se rozjede nejdřív v roce 2024

• Vymahatelnost práva v kontextu rozkrývání vlastnických struktur

• Vymahatelnost jako předpoklad srozumitelnosti práva

• Právní nejistota, její zdroje a důsledky

• Srozumitelnost práva v praxi: co je to podíl a jak ho registrovat?

• Srozumitelnost práva v návrhu programového prohlášení vlády 2017

• (R)evoluce ve srozumitelnosti práva

• Právo s rozumem aneb s-rozum-(m)itelnost práva

• VeKLEP aneb příprava zákonů konečně on-line

• Zákaz zneužití práva

• Co znamená srozumitelnost práva?

• Jak zabránit devalvaci práva?

• Jak změřit srozumitelnost práva?

• Jak mohou pravidla vývoje softwaru pomoci zjednodušit právo?

• Právo jako kód

• Srozumitelnost práva ve Spojených státech

• (Britské) právo přístupné online všem

• Britský model „dobrého práva“ aneb jak na to jdou za Kanálem

• Jak učinit právo (ne)srozumitelným aneb historky z praxe

• Srozumitelnost práva v podání Ústavního soudu

• Srozumitelnost a předvídatelnost zákonů v ČR aneb proč to u nás nejde?

• Zásada srozumitelnosti a právní jistoty v evropském právu

• Zásada srozumitelnosti práva v zahraničí

• Evropský soud pro lidská práva vyžaduje srozumitelnost práva

• Věčný boj za srozumitelnost práva aneb krátký pohled do historie

• Zásada srozumitelnosti práva ve Francii

Právní principy:

• Povinnost řádného odůvodnění

• Rule of law (Právní stát): zajímavé rozsudky ze Štrasburku

• Právo na spravedlivý proces: férově a s rovnými zbraněmi

• Právo na spravedlivý proces: nezávisle a nestranně

• Právo na spravedlivý proces přímo a účinně

• Nezávislost a nestrannost soudů: kritéria štrasburského soudu