Za prvé: Právo musí být přístupné. Každý musí mít šanci zjistit, kde najít zákony a předpisy.
Za druhé: Právo musí být srozumitelné. Každý musí být schopen pochopit, jaké chování po něm zákony a předpisy vyžadují.
Za třetí: Zákony musí být smysluplné a zdůvodněné. Každý má právo vědět, proč je ten který zákon potřeba přijímat.
Za čtvrté: Kvalita zákonů musí být pravidelně hodnocena. Každý má právo vědět, zda se přijaté zákony osvědčily či nikoli.
Za páté: Zákony musí být přijímány transparentně. Jelikož zákony nejsou nic jiného než pravidla, která si občané dávají sami sobě, nesmí být zneužity ve prospěch zájmových skupin.
Za šesté: Každý má právo na právní radu a ochranu. Každý má nárok na to zjistit v přiměřeném čase, co je obsahem jeho práv a jak může svá práva bránit.
Za sedmé: Spravedlnost nesmí být nikomu odepřena. Nárok na spravedlnost mají i ti, kteří se v právu nevyznají nebo nemají peníze na právníka.
Za osmé: Každý má právo znát důvody rozhodnutí soudů a úřadů. Jestliže je rozhodnutí řádně odůvodněno, je zřejmé, proč bylo rozhodnuto tak či onak, a pro znesvářené strany je tak snazší ho přijmout.
Za deváté: Odůvodnění rozhodnutí musí být jasná, pochopitelná a přesvědčivá. Odůvodnění musí být psána jazykem, kterému porozumí i neprávníci, a mohou se díky tomu s ním ztotožnit.
Za desáté: Srozumitelnost přibližuje právo spravedlnosti a proto je třeba za ni bojovat. Nepřetržitě!
Narazili jste na nesrozumitelný text zákona či rozhodnutí?
Pošlete nám ho!Srozumitelným právem proti byrokracii:
• Zatím neexistující evidence malých a středních podniků
• Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů u malých a středních podniků
• Praktické těžkosti při rozkrývání vlastnických struktur
• Chytím tě, až budu chtít aneb boj s netransparentností vlastnických struktur
• Inteligentní, srozumitelné a jednoduché hledání skutečných majitelů
• Právně nejisté hledání skutečných majitelů právnických osob
• Jak právo brání inovacím a jak tomu zabránit?
• Posuzování potřebnosti a dopadů evropských zákonů v novém kabátu
• Jak se kontroluje kvalita evropských zákonů
• Délka a efektivita českých insolvencí
• Kvalita justice v ČR a zbytku EU
• Jak je česká justice efektivní ve srovnání se zbytkem EU?
• Srovnávání nezávislosti justice v EU – jak je na tom ČR?
• Evropská unie přestává regulovat, začíná „refitovat“
• Fitness a REFIT aneb recepty na lepší kondici evropských zákonů
• Boj s přebujelou legislativou na britský způsob
Jak vytvářet kvalitní zákony:
• Chytrá pravidla pro dekádu 2020
• Metoda „pošťouchnutí“ aneb jak správně využít lidskou iracionalitu při tvorbě pravidel
• Hodnocení účinků existujících zákonů před přijetím zákonů nových
• Rovnost či nerovnost příležitostí? Regulovat nebo nechat být?
• Sociálně spravedlivá pravidla v době digitální
• Jak účinně konzultovat návrhy právních předpisů?
• Kdy a jak využít v právu behaviorální studie zkoumající lidské chování?
• Nové trendy v EU: pravidla založená na lidském chování
• Vytváření kvalitních právních předpisů - zhodnocení, jak na tom jsme
• Jak předcházet obcházení zákonů?
• Jak zlepšit srozumitelnost zákonů?
• Jak ovlivnit evropské zákony?
• Když reguluje Unie aneb lepší pravidla pro Evropu
• Jak vytvořit pravidla, která lidem rozumí?
• Dobrý zákon v deseti krocích
• Proč nelze přestat vytvářet nové zákony?
• Jak psát zákony, aby se používaly?
• Jak vytvořit pravidla, aby trh fungoval?
• Proč trh nefunguje a je třeba přijmout pravidla?
• Kdy trh nefunguje a je třeba přijmout pravidla?
Chytrá pravidla proti klamavým praktikám:
• Jak se bránit proti zakázaným zneužívajícím klauzulím ve spotřebitelských smlouvách?
• Spotřebitelské smlouvy nesmí být nepřiměřené a zjevně nevyvážené
• Podnikatel informuje spotřebitele jasně a srozumitelně…
• Pohnutky, předsudky a pravidla pro správné rozhodování… ČÁST TŘETÍ – ZKRATKY A ZKRATY V UVAŽOVÁNÍ
• Pohnutky, předsudky a pravidla pro správné rozhodování… ČÁST DRUHÁ – NEPODLOŽENÉ DOMNĚNKY
• Pohnutky, předsudky a pravidla pro správné rozhodování… ČÁST PRVNÍ – POKŘIVENÉ PREFERENCE
• Chytrá pravidla aneb pošťouchnutí místo zákazu
Srozumitelnost práva v prostoru a čase:
• Vymahatelnost práva v kontextu rozkrývání vlastnických struktur
• Vymahatelnost jako předpoklad srozumitelnosti práva
• Právní nejistota, její zdroje a důsledky
• Srozumitelnost práva v praxi: co je to podíl a jak ho registrovat?
• Srozumitelnost práva v návrhu programového prohlášení vlády 2017
• (R)evoluce ve srozumitelnosti práva
• Právo s rozumem aneb s-rozum-(m)itelnost práva
• VeKLEP aneb příprava zákonů konečně on-line
• Co znamená srozumitelnost práva?
• Jak zabránit devalvaci práva?
• Jak změřit srozumitelnost práva?
• Jak mohou pravidla vývoje softwaru pomoci zjednodušit právo?
• Srozumitelnost práva ve Spojených státech
• (Britské) právo přístupné online všem
• Britský model „dobrého práva“ aneb jak na to jdou za Kanálem
• Jak učinit právo (ne)srozumitelným aneb historky z praxe
• Srozumitelnost práva v podání Ústavního soudu
• Srozumitelnost a předvídatelnost zákonů v ČR aneb proč to u nás nejde?
• Zásada srozumitelnosti a právní jistoty v evropském právu
• Zásada srozumitelnosti práva v zahraničí
• Evropský soud pro lidská práva vyžaduje srozumitelnost práva
• Věčný boj za srozumitelnost práva aneb krátký pohled do historie
• Zásada srozumitelnosti práva ve Francii
Právní principy:
• Povinnost řádného odůvodnění
• Rule of law (Právní stát): zajímavé rozsudky ze Štrasburku
• Právo na spravedlivý proces: férově a s rovnými zbraněmi
• Právo na spravedlivý proces: nezávisle a nestranně
• Právo na spravedlivý proces přímo a účinně
• Nezávislost a nestrannost soudů: kritéria štrasburského soudu